Планування експлуатаційних робіт на повітряних лініях електропередавання і трансформаторних підстанціях споживачів. Частина 1

  • Основні завдання технічної експлуатації
  • Форми організації обслуговування і ремонту, відповідальність
  • Планування робіт з експлуатації повітряних ліній електропередавання
  • Технічна документація

Електрообладнання, зокрема повітряні лінії електропередавання (ПЛ), трансформаторні підстанції, що використовують на підприємстві, – це значна частина основних фондів підприємств. Від його безперебійної та надійної роботи залежить обсяг виробництва, зниження її собівартості.

У процесі експлуатації електрообладнання зношуються і руйнуються окремі його частини, вузли й деталі, погіршуються економічні показники. Надійність
і довговічність роботи електрообладнання в умовах експлуатації забезпечують персонал підприємства або підрядні організації, своєчасно і якісно проводячи технічне обслуговування зокрема.

Основні завдання технічної експлуатації

Обов’язки персоналу і порядок виконання робіт із технічного обслуговування електроустановок визначають Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів і посадові інструкції.

Основні завдання технічної експлуатації електроустановок:

  • забезпечити безперебійне електропостачання споживачів електроенергії потрібної якості;
  • забезпечити безаварійну роботу електроустановок і утримувати
    їх у постійній готовності;
  • раціонально використовувати електроенергію;
  • зменшити матеріальні й трудові затрати.

Електротехнічний персонал обслуговує діючі електроустановки, виконує в них оперативні перемикання, ремонтні, монтажні, налагоджувальні роботи згідно
з Правилами технічної експлуатації електроустановок споживачів.

Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів передбачають, що на підприємствах зазвичай має бути створена енергетична служба.

Обслуговувати електроустановки споживачів можуть спеціалізована організація чи електротехнічний персонал іншого підприємства за договором підряду, укладеним з урахуванням вимог Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, Правил роздрібного ринку електричної енергії, Кодексу систем розподілу/передачі.

Керівник (власник) підприємства має забезпечити організацію:

  • експлуатації електричного й електротехнічного обладнання та мереж відповідно до вимог Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів
    та інших нормативних документів;
  • надійної роботи електроустановок та безпеки їх обслуговування;
  • виконання заходів щодо запобігання використання технологій і методів роботи, які негативно впливають на навколишнє середовище;
  • виконання встановлених режимів енерговикористання та приписів органів державного нагляду.

Керівник підприємства призначає особу, що відповідає за загальний стан електрогосподарства підприємства, яка має безпосередньо виконувати функції
з експлуатації електроустановок.

Відповідальним за електрогосподарство призначають інженерно-технічного працівника, що задовольняє вимоги Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів та атестований зі знань з Правил техніки безпеки і Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів.

Зазвичай обов’язки зазначеної особи виконує головний енергетик підприємства за наявності такої посади.

До обов’язків особи, відповідальної за електрогосподарство, належить:

  • розробляти і проводити організаційні й технічні заходи;
  • утримувати енергетичне й енерготехнологічне обладнання
    у роботоздатному стані та експлуатувати його відповідно до вимог Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів та інших нормативних документів;
  • проводити своєчасний і якісний ремонт енергетичного обладнання;
  • складати щорічні графіки ремонтів, технічного обслуговування та їх обсяги.

Форми організації обслуговування і ремонту

Залежно від рівня енергоозброєності праці на підприємстві, кількості енергетичного обладнання та його номенклатури, забезпеченості підприємства кваліфікованими кадрами, наявності належної ремонтно-обслуговувальної бази, територіального розміщення виробничих об’єктів застосовують одну з трьох форм організації обслуговування і ремонту.

Господарча (індивідуальна) форма – полягає в тому, що весь комплекс із технічного обслуговування і ремонту енергетичного обладнання виконує персонал енергетичної служби підприємства за умови забезпечення її потрібними кадрами, спеціалізованими виробничими приміщеннями, приладами, інструментами
й матеріалами. Сторонні організації можуть залучати на договірній основі,
щоб виконувати пусконалагоджувальні, контрольно-вимірювальні роботи
й капітальний ремонт окремих видів обладнання.

Застосовувати господарчу форму доцільно для підприємств, на яких обсяг робіт
з обслуговування енергетичного обладнання становить понад 800 умовних одиниць.

Спеціалізована (змішана) форма обслуговування і ремонту полягає в тому,
що підприємство:

  • передає на договірних засадах енергетичне обладнання окремих виробничих об’єктів стороннім спеціалізованим організаціям;
  • передає на повне обслуговування окремі види обладнання електротехнічного, теплоенергетичного, газового та засобів зв’язку;
  • залучає сторонні організації, щоб виконувати окремі види робіт технічного обслуговування, ремонту тощо.

Така форма доцільна для підприємств, на яких обсяг робіт з обслуговування енергетичного обладнання перебуває в межах 300–800 умовних одиниць. Енергетична чи електротехнічна служба підприємства в цьому разі не така численна та виконує роботи з обслуговування і ремонту, до яких не залучені сторонні організації.

Комплексна (централізована) форма – це по суті форма сервісного обслуговування, коли підприємство передає все наявне енергетичне обладнання спеціалізованій організації, яка за умовами договору несе повну відповідальність
за його надійну роботу і забезпечує збереженість.

Найбільш доцільна така форма для підприємств із загальним обсягом робіт
з обслуговування і ремонту енергетичного обладнання до 300 умовних одиниць. Підприємства з таким малим обсягом робіт не створюють своєї енергетичної (електротехнічної) служби, оскільки це економічно не виправдано.

Енергетичне обладнання потрібно експлуатувати за мінімальних затрат матеріальних коштів, робочої сили й найменшого енергоспоживання на виробничі потреби, зокрема якнайменших витрат електроенергії. Запорука розв’язання вказаних завдань – належна організація експлуатації енергетичного обладнання.

Відповідальність

На енергетиків і енергетичні (або електротехнічні) служби підприємств покладають велику відповідальність. Вони мають забезпечувати надійну, безвідмовну
та економічну роботу енергетичного обладнання, своєчасно виявляти й усувати несправності, попереджувати (усувати, запобігати) аварії, простої машин
і механізмів, що погіршують нормальний перебіг технологічних процесів.

Усі аварії та брак у межах електроустановок та іншого енергетичного обладнання потрібно детально проаналізувати, щоб виявити їх причини й уникнути
їх повторення. З огляду на це експлуатаційний персонал має провести технічний нагляд за станом енергетичного обладнання у процесі його експлуатації, а також вивчити умови й режими його роботи відповідно до вимог Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, правил протипожежної безпеки, посадових виробничих інструкцій.

Експлуатація енергетичного обладнання передбачає:

  • здійснювати повсякденний  нагляд за його роботою;
  • планувати й виконувати технічне обслуговування і ремонти енергетичного обладнання, а також організаційно-технічні заходи, щоб забезпечити його ефективну і надійну роботу;
  • проводити роботи з електрифікації та автоматизації технологічних процесів, щоб знизити затрати ручної праці;
  • ретельно вести технічну документацію;
  • аналізувати результати експлуатації енергетичного обладнання і розробляти заходи, щоб його замінити, реконструювати й модернізувати;
  • розробляти й упроваджувати заходи, щоб знизити витрати паливно-енергетичних ресурсів та забезпечити їх всебічну економію.

Технічне обслуговування і ремонт електроустаткування, що використовують
на підприємстві, містить виробниче технічне обслуговування, яке у процесі експлуатації здійснює персонал, зокрема очищає від пилу, бруду, підтягує болти, гвинти й гайки, а також електромонтери. В їхній обов’язок входить:

  • контролювати, щоб робітники дотримували правил експлуатації електроустаткування;
  • перевіряти й регулювати його, щодня оглядати й усувати дрібні пошкодження;
  • здійснювати міжремонтне технічне обслуговування;
  • замінювати мастило, продувати, очищати й усувати дрібні пошкодження;
  • проводити планові ремонти – поточні й капітальні.

Міжремонтне технічне обслуговування має профілактичний характер.
За правильної організації робіт терміни служби електроустановок збільшуються,
а витрати на ремонт знижуються.

Технічне обслуговування між плановими роботами електроустаткування здійснюють за графіком технічного обслуговування електроустановок:

  • щоб перевірити стан устаткування;
  • виявити, чи потрібно проводити поточний і капітальний ремонт;
  • виявити дефекти (див. Додаток 1), які слід усунути під час найближчого планового ремонту.

Якщо дефекти унеможливлюють нормальну роботу електроустановки до чергового планового ремонту, то її треба вивести з експлуатації, щоб виявити причини пошкоджень і усунути їх.

Планування робіт з експлуатації повітряних ліній електропередавання

Щоб планувати роботи, потрібно складати багаторічні, річні й місячні плани
та графіки технічного обслуговування і ремонту ПЛ.

Річні плани робіт із технічного обслуговування та ремонту ПЛ складає служба ПЛ
і затверджує керівництво відповідних експлуатувальних структур. Плани матеріально-технічного забезпечення мають повністю відповідати обсягам і часу, передбаченим планами проведення капітальних ремонтів.

Річні плани робіт на ПЛ рекомендовано оформляти у вигляді:

  • планів-графіків робіт із технічного обслуговування та ремонту кожної ПЛ (див. Додаток 2);
  • зведених планів для ПЛ кожного класу напруги, поділяючи за місяцями
    й зазначаючи обсяги основних робіт з капітального ремонту.

Річний план-графік технічного обслуговування складають відповідно до Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів. Цей план-графік затверджує керівництво відповідних експлуатувальних структур.

Річні плани капітального ремонту складають на підставі оцінювання технічного стану ПЛ за результатами оглядів, перевірок і вимірювань. Визначають потрібний обсяг ремонтних ресурсів, щоб виконати капітальний ремонт кожної ПЛ, зокрема:

  • вартість капітального ремонту;
  • трудовитрати;
  • витрати матеріалів і елементів;
  • тривалість роботи спеціальних механізмів.

Складаючи плани, слід ураховувати сезонність проведення окремих видів робіт.

Технічна документація

Під час експлуатації слід вести технічну документацію на кожну ПЛ. Якщо немає проєктної документації, потрібні характеристики ПЛ елементів і конструкцій слід визначати на підставі технічної інвентаризації та розрахунків.

Усі зміни на ПЛ, які перебувають у експлуатації, а також технічні дані нововведених ПЛ заносять у технічну документацію (автоматизовану систему) у триденний термін.

Звіти про технічне обслуговування та капітальний ремонт кожної ПЛ потрібно складати щомісячно або поетапно, після закінчення повного етапу роботи. Після закінчення капітального ремонту в цілому або його етапу слід здавати-приймати роботи з кожної ПЛ.

Звіти про ПЛ напругою 35–150 кВ передають оператору систем розподілу, про ПЛ напругою від 220 кВ – керівництву енергосистеми.

Під час експлуатації ПЛ потрібно неухильно дотримувати чинних Правил охорони електричних мереж і контролювати їх виконання.

Підприємства, що експлуатують ПЛ, мають проводити роз’яснювальну роботу
з охорони ПЛ серед населення та підприємств, розташованих у зоні проходження ПЛ, а також припиняти роботи в охоронній зоні, якщо їх проводять із порушенням Правил охорони електричних мереж.

Очищення від забруднень

Охоронну зону ПЛ треба періодично очищати від порослі й дерев, щоб зберегти просіки відповідної ширини, й підтримувати ПЛ у безпечному протипожежному стані.

На ділянках ПЛ і струмопроводів, що інтенсивно забруднюються, треба застосовувати спеціальну або посилену ізоляцію, а за потреби очищати
або обмивати ізоляцію, замінювати забруднені ізолятори.

У зонах, де ізоляцію інтенсивно забруднюють і масово гніздяться птахи, потрібно застосовувати спеціальні пристрої, що не дають змоги птахам сідати над гірляндами або відлякують їх.

Антикорозійне покриття неоцинкованих металевих опор і металевих деталей залізобетонних і дерев’яних опор, а також сталевих тросів і відтяжок опор потрібно оновлювати відповідно до графіка, який затверджує відповідальна за електрогосподарство особа.

На ПЛ напругою понад 1 кВ, на яких інтенсивно утворюється лід, потрібно передбачити, щоб ожеледь плавив електричний струм.

Споживач, що експлуатує ПЛ, має контролювати процес льодоутворення на ПЛ
і своєчасно застосовувати пристрої плавлення ожеледі. ПЛ, на яких плавиться ожеледь, потрібно обладнати пристроями автоматичного контролю і сигналізації утворення ожеледі.

Під час експлуатації ПЛ у прогонах перетину діючих ліній з іншими ПЛ, зокрема
із самоутримними ізольованими проводами (СІП) та лініями зв’язку, на кожному проводі або тросі ПЛ, що проходить зверху, дозволено не більше від одного з’єднання на кожен провід і не більше від одного з’єднання на лініях із СІП.
При перетині контактної мережі з’єднання проводів не дозволено. Кількості з’єднань проводів і тросів на ПЛ, що не перетинаються, не регламентують.

Стеження за справністю

Споживач, що експлуатує ПЛ, має утримувати у справному стані:

  • сигнальні знаки на берегах у місцях перетину ПЛ судноплавної або сплавної річки, озера, водосховища, каналу, установлені відповідно до нормативних документів з питань водного транспорту за узгодженням із басейновим управлінням водного шляху – управлінням каналів;
  • постійні знаки безпеки, установлені на опорах за проєктом ПЛ і вимогами нормативних документів;
  • захист опор від пошкодження у місцях, де можливі потоки води, льодоходи тощо;
  • захист опор, установлених біля автомобільних доріг.

Споживач, що експлуатує ПЛ, має стежити за справністю габаритних знаків, установлених на перетині ПЛ із шосейними шляхами; габаритних воріт,
які встановлюють у місцях перетину ПЛ із залізничними коліями, якими пересуваються негабаритні вантажі та крани. Установлюють і обслуговують такі знаки підприємства, яким підпорядковуються залізничні колії та шосейні шляхи.

Під час експлуатації ПЛ і струмопроводів потрібно проводити їх технічне обслуговування, ремонт і аварійно-відновлювальні роботи, щоб забезпечити
їх надійну роботу, контролювати параметри електромагнітних полів.

Під час технічного обслуговування треба стежити за технічним станом ПЛ
і струмопроводів у цілому, їх окремих елементів і траси, проводячи огляди, профілактичні перевірки, та усувати виявлені пошкодження й несправності.

Обсяг і періодичність робіт, що належить виконувати під час технічного обслуговування та капітального ремонту, визначають СОУ-Н ЕЕ 20.502 та
ГКД 34.20.503. Крім цього, слід ураховувати конкретні умови експлуатації ПЛ.

Як визначати місця пошкоджень ліній, як діяти в разі автоматичного вимкнення,
а також про паралельну роботу трансформаторів і їх огляди – читайте в наступному номері журналу.